Sunday, December 7, 2008

faci? i'll think about it...later.


Pandanganku
Menghala ke ufuk
Terus tanpa sempadan
Tegak tanpa halangan
Apa maknanya ya?
Kosong!

Jangan buat sesuatu yang takde makna ehh! Ok. Sambung cerita semalam. Sampai2 kat kem, abang khai suruh jumpa abah. Aku cakap, jumpa waktu kat chalet je lah. Hmm, lagipun, aku dah tak sabar nak jumpa ummi.heheh…
“tak nak jumpe ummi ke?”
“ha??”
“abah ngan ummi ada kat dalam office tuu…”
“oh, yeke… trimas”

Masuk je office, lepas salam2 ngan ummi dan abah, abah perkenalkan kak ayu. Dia yang jaga akaun sekarang ni. Em, muka dia boleh dipercayai… alhamdulillah. Tak macam yang sebelum ni. Harapkan pagar, pagar tak leh harap!
“mana yang len?”
“ada kat dewan… tengah ikut program fasi. Uqbah nak ikut tak? Ada lagi kosong tu…”
“uqbah? Fasi? Haha… macam lawak je…”
Ummi awal2 lagi dah tau aku akan jawab macam tu. Dah banyak kali abah ajak. Tak pernah aku nak ikut. Aqilah yang baru form4 pun dah banyak kali jadi fasi abah untuk budak2 sekolah. Yang paling gempak, dia bleh conduct satu slot tyme program ngan pensyarah uia.. Abir yang form1 tu, siap jadi fasi untuk budak2 ADK yang kat pusat serenti tu. Aku? Haha… apa nak jadi pon tatau. Bukan setakat jadi fasi, cakap kat depan kawan2 yang ramai sikit pon da tak berani. Entahlah… bukan tak de keyakinan. Aku ada idea untuk diketengahkan. Tapi… entah. Aku betul-betul tak tahu kenapa aku ni macam ni. Malu lebih2 lak. Nak malu apa pun aku tak tahu.

Waktu tengah berbual ngan ummi, tetibe je abir datang.
“uqbah, jom la ikut program ada satu kumpulan lagi tak ada lelaki…”
“apperr…?”
“satu kumpulan 4 orang, kena 3 perempuan 1 laki…”
“lahh..”
“diorang tak cukup orang ni”
“sekolah ke uni budak2 tu?”
“smakl form4 ngan form5… sekolah len ada gak. Tapi sikit la…”
“haa… reject! Dah…”

Aku ingat lagi waktu jadi fasi untuk program pemantapan solat. Ni my second time being faci. Tapi bukan program abah la. Naqib aku minta jadi fasi… maybe sebab tak cukup orang kot. Sebab tu nama aku tersenarai. Huehh… tak kesahlah. Asalkan aku dapat pengalaman. Alkisahnya, aku langsung tak menggunakan microphone untuk memberi arahan…*nampak sangat aku tak berperanan langsung dalam program nii. Apa yang kawan aku arahkan peserta2 buat, aku tolong pastikan dia punya kelancaran je… tapi, yang paling tak best ialah diorang tatau nak buat program apa waktu ice breaking. Mungkin diorang jarang ikut program kot. Last2 it ends ngan aktiviti yang langsung tak sedap…hu, kenapalah tak aku je yang pegang mic patu buat aktiviti yang best2. banyak sangat idea yang terimbas kembali waktu tu… iza lam tastahi fasna’ ma syi’ta. Kalau tak malu buatlah apa yang kamu suka. Hadis ni betul2 bermakna. Kalau aku tak malu, dah lama aku buat tu buat ni. Kasi program ni meriah! Hehe… cakap boleh lah… cuba buat. Tu yang aku tak berani…

Sometimes, aku rasa… ada bagusnya aku bersikap macam ni. Peserta program ni kebanyakannya dapat ngam ngan aku. Yelah, waktu kawan2 aku marah2, aku sorang je tersengih-sengih. Hish, tak patut betul… last2 aku rasa macam aku tetibe jadi peserta lak! Sia2 je dapat upah seratus ringgit. Aku bukan buat kerja sebagai fasi sangat… macam dapat upah sebab jadi peserta yang baik je… dat’s how I felt. Aku, aku, aku… aku tak faham diri sendiri… pening la.

Dulu, asal abah ajak jadi fasi mesti aku cakap kalau dapat score pmr… aku jadi. Lepas dapat straight, tak jugak jadi. Lepas spm punya result kuar, aku naikkan pulak syarat… kalau dapat pergi overseas… sekali tak dapat lak. Kan dah… janji2. tapi tak buat… rasa sikit. Tapi, sejak kebelakangan ni… aku rasa, aku mesti jugak jadi fasi… sampai bila nak tunggu jadi perfect? Walaupun spm xdapat straight a1, kenapa nak jadikan tu alasan. Ramai lagi tak dapat. Belajar luar negara bukan confirm berjaya pon. Tan Sri Zeti Akhtar Aziz pun belajar kat UM je dulu waktu amek degree of economics…last2 jadi gak gabenor Bank Negara… see, tempat belajar tak semestinya menetukan kejayaan kita. Dah banyak sangat bukti… em, insyaALLAH awal tahun depan… lepas habiskan hafazan 30juzu’… aku nak jadi fasi untuk program2 abah… doakanlah=)

Pandanganku
Masih tetap menghala ke ufuk
Terus tanpa sempadan
Tegak tanpa halangan
Apa maknanya ya?
Kini aku bukan lagi berangan
Bukan jua bermimpi
Hanya merealisasi impi
Di hadapan ku…
Halangan menjadi batu loncatan
Tukarkan masalah menjadi peluang
Itu yang sedang aku lakukan…

Keep your head in the game!

3 k0t0rans:

ahmad suhaib said...

sebaik2 manusia ialah mereka yg bermanfaat pd manusia yg lain..

renung2kn..=)

nik uqbah said...

ya...

"kuntum khaira ummatiin" itu memerlukan 3 perkara... itu asas kan...

tgh baiki diri ni. doakanlah Dr.Suheb oii~

hee

Unknown said...

yupz. moga terus kuat...