Saturday, December 6, 2008

lamanya tak blogging.lebih satu bulan.

Ok.okay.okayy. so, dah lama tak menulis nii… sebab apa ya? Entahlah… mood takde je kebelakangan ni. Tak tahu nak tulis apa. Sometimes, aku ada sesuatu nak ditulis. Tapi, tangguh punya tangguh… at last, mood untuk tulis tentang benda tu pon hilang. Patu, aku termangu-mangu. Apa la yang aku nak tulis ni sebenarnya…? 5minit cari idea tak jumpa-jumpa, fed up, tutup words, shut down computer, matikan suis, ahh… tensionnya! Nii lah akibatnya kalau suka sangat procrastinate… pom! Hilang idea…hueehh.

Aku minat tulis benda-benda tentang current issues sebenarnya… tapi, sejak dua menjak ni(maksud aku, sejak masuk dQ)… aku tetiba jadi orang yang malas nak ambik tahu tentang dunia luar. Entahlah… apa nak jadi ngan aku ni pon aku tatau. Balik rumah, barulah aku jadi macam katak baru keluar dari tempurung, macam rusa masuk kampung…heheh. To be honest, sebelum ni pon malas gak, tapi… terpaksa ambik tahu sebab aku nak tau! Kat kelas orang cakap pasal benda baru, kat kantin orang cakap pasal benda baru, kat padang pon benda baru gak! Uih… nak jadi apa aku ni kalau aku tatau sume ni. Tak de la kena dalam sangat… just, ada la benda yang boleh sampuk-sampuk sikit. Takdela ternganga je… emm, papepon mesti kena betulkan niat…

Ha, memandangkan aku dah lama sangat tak menulis… apa kata aku cerita panjang sikit. Tapi, kalau pendek gak… itu maknanya, aku da kekeringan idea la tu… ok.

1Disember2008.
Aku ada exam tahriri. Orang-orang yang terpilih je kena exam ni.heh? yalah… haiz, segan lak nak cerita tentang exam nii… aku? Takdelah segan mana. Cuma kalau ada budak dQ gak yang baca, mesti dia cakap; eyy, tak tau malu ke gtau orang lain?... tapi… entahlah. Aku paling tak suka lari dari kenyataan. Itu yang kau usaha, itu lah yang kau dapat. Buat apa nak segankan ur result, sedangkan kau tak malu dengan sikap malas kau tuu? ALLAH kan tengok kau punya usaha. Man jadda wajada… sape usaha dia dapat. Da usaha baru ada tawakal… waktu sem satu aku malas, tu lah hasilnya… nak menyesal? Silakan… selagi ada masa. Alhamdulillah durr sani untuk tahriri sem 1 berjalan dengan lancar… durr awwal untuk sem 2 juga berjalan dengan lancar. Alhamdulillah sekali lagi. (banyak-banyak pun apa salahnya kan?)

Abes je exam, kitorang( ramai ni…) plan nak men bowling. Aku, nak buktikan aku ni terer main mainan ni kat sahabat-sahabat ku. Diorang, nak kasi aku menyesal cakap aku terer. Maknanya, diorang lagi terer la ni. Ceh, belum cuba belum tahu okay! So, our destination… Mid Valley Megamall. Tak penah main kat sini. Yalah, rumah aku kan kat jB. Walaupun abah duduk kat Gombak… lepas beli tiket komuter, rehat la jap kat ktm punya surau. Tengah sedap-sedap(budak ‘tu’ sempat mengulang laa…hehe), tetiba kena ambush ngan kakitangan ktm. Ambush? Xde la… kena sergah la…
“dik, tak baca ke?”
“apa?”
“tuu…”
“Oh…” baru perasan dia da tampal siap2… ‘ dilarang berehat2 dan baring2 kat dalam surau ni!’ (lebih kurang)
“ lagi sekali nampak kamu semua tido2 kat dalam ni, siaplah!”
“Pom!”(ini bunyi pintu surau ditutup dengan kasar oleh kakitangan itu)

“camne? Nak kuar ke? Tak takut ke?”
“tak… ala, kita bukan buat benda pelik2… kita mengulang kann? Takut apa…” sambil mengacah-acah nak koyakkan kertas amaran kat dinding.

“zasss”
“huuuuh!” aku berlagak macam tak ada apa2 yang berlaku. Padahal dah terkejut macam ayam berak kapur!haha… lagi dua orang budak tu, baru terkial2 nak bangun tidur.hehe… kesiannya…
“adik! Kan dah cakap keluar, keluarlah…”
“ok…ok… sengih2 macam kerang busuk. Lepas mintak maaf kat kakitangan tu, kitorang pun keluarlah dari surau tersebut dengan rasa malu yang amat.

Hahaha. Tu lah… nak keras kepala sangat tadi… kan dah kena. Tapi, tu tak sedih sangat. Yang lagi sedih, komuter delay 2 jam! Ya ALLAH… lamanya nak kena tunggu. Bincang2, last2 amek keputusan naik bas ke Rawang, patu naik komuter sampai ke kl Central. Berpisah. Bowling cancel. Uhuh… hampanya. Hmm, takpelahh… mesti ada hikmahnya… insyaALLAH.

Sampai kl Central, naik lrt untuk ke Gombak. Alahai… bosannya jalan sensorang. Nasib baik bawak earphone. Boleh lah nak mengulang juzu’ 11.(alang-alang tengah semangat nak mengulang… ngulangla banyak2 kali)…hehe. Jap2… apa yang menarik ek masa naik lrt tu? Hmmm… takde kot. Atau aku da terlupa… tak kisahlah.

“wangsa Maju”
Uh, aku cepat2 kuarkan phone. Call abah. Alamak, abah ada meeting la… nampaknya, aku terpaksa naik teksi sampai ke Rebutia. Check dompet, ada lagi rm10+10+10+10+5+l(lebih kurang gak)…huh, alhamdulillah cukup.

Lepas topup rm10 untuk kad lrt aku kat terminal putra, aku terus naik teksi. Pemandunya orang Indonesia. Peramah gak dia ni. Bagus2… camnilah orang yang kita cari!hehe… dalam perjalanan tu… singgah jap kat kedai buku. Kecik je la kedainya. Menyesal lak tak turun waktu lalu klcc. Boleh pergi kinokuniya. Baru banyak pilihan… em, tapi buat pe nak menyesal. Benda da lepas. Patah balik? No…no… habis duit aku! Lepas 5minit belek2 buku kat kedai ni… tetiba hati terpaksa sangkut kat novel karya Noor Suraya. Tak kenal pon penulis ni. Tapi nak buat macam mana… dah tak de pilihan sangat… dan, aku memang pantang kalau cuti sem tak de beli novel pape… huhu. Rm20… cashier tu sengih2 kat aku. Dalam hati “ salah ke aku beli novel macam ni?” ‘surat ungu untuk Nuha’… cam jiwang lak. Patutla kakak tu sengih semacam je.haha.

Hmm… Alhamdulillah. Akhirnya sampai jugak aku kat abah punya kem ni… ummi ngan family sume ada kat sini. Sebab tu la aku tak balik jB…ok. Nanti aku sambung… ummi ajak makan laa.heheh=)

2 k0t0rans:

ahmad suhaib said...

oooo..ni keje dak DQ rupanya..
cuti2 jer baca novel jiwang..
habis ler hafazan!!

nik uqbah said...

*hoothooooot...

jiwang itu seni la... budak medic mana faham benda camni.haha.

ana beli satu lagi buku
'Tunggu Teduh Dulu'... satgi nak buat dia punya review...

simple je la tapi. baca ehh..
ni jiwang Tuhan punya cerita. BEST!!! heheh