Friday, October 24, 2008

Aku bukan seperti dulu!

Aku bukan seperti dulu!

Tidak adakah satu detik, atmamu berbisik?

Suara hatimu meronta menidakkan noda itu

Walau pada zahir ia kelihatan cantik

Tapi nafas dosa itu tetap bergema di hati

Fitrah sucimu mengungkapkan bahawa

Satu kesalahan itu pastinya dosa

Satu kesucian itu perlu dipelihara

Sedarlah jiwa, bangkitlah jiwa!

Rungkaikan segala dosa itu!

Dengan tangisan taubat dan seruan islah!

Islahkan dirimu dan islahkan bumimu!


Aku kala ini berada di hujung makmal computer di Darul Quran yang entah kali ke berapa aku di sini.. memikirkan bahawa diri ini tidak boleh lagi seperti dulu. Aku punya wawasan hidup, aku punya cita-cita, aku punya impian.. lantas satu titik mula harus dibuat.


Entahlah.. aku kian tersentuh acapkali mengenangkan tazkirah yang diberikan oleh abang Amir Hafidzi.. seorang perwakilalan di Darul Quran ini. Katanya..dulu ada seorang pelajar di sini suatu ketika dahulu sangat kuat hafalannya. Namun, dia juga merupakan seorang yang ‘asi(seorang yang berterusan melakukan maksiat).. suatu hari, kawannya bertanya; “maksiat apakah yang tidak pernah kau lakukan? Tetapi, mengapa kau mampu mengingati al-Quran dengan sempurna?” Lantas abang itu menjawab; “inilah istidraj!” ya ALLAH.. angin apa yang menyapaku. Bibirku tidak henti-henti beristighfar. Apakah abang tersebut sanggup mengatakan bahawa segala kelebihan yang ada padanya merupakan istidraj yang diberikan ALLAh untuk menambahkan kesesatan atas dirinya?!


Ya ALLAH, jauhkan aku dari azabmu…


terus aku mengenang segala perlakuanku, akhlakku, ibadahku dan segalanya tentang diriku. Betapa banyak nikmat yang ALLAH berikan kepadaku. Sedangkan aku masih lalai dengan dunia yang fana’ ini.. ya, dunia yang fana! terlampau bayank tipu helah di dalamnya.. aku bukan pelakon utama dalam pentas lakonan dunia. Anda juga bukan.. semakin tinggi darjat ketakwaan anda semakin tinggilah taraf anda di atas pentas ini.. pentas kehidupan..

Aku seorang yang penakut..
Ketakutan ini kurasa telah memjagaku sekian lama..
Aku takut..
Andai ALLAH mengujiku dengan ujian yang aku tidak mampu menanggungnya..
Andai ALLAH mencabut nyawaku saat aku langsung tidak mengingatinya..
Andai ALLAH mengazabku dengan azab yang pedih,

Namun, aku juga manusia. Makhluk yang terbaik penciptaannya.. tapi tidak sempurna. Aku punya banyak kelemahan yang harus diperbaiki.. kekurangan yang seharusnya diatasi bukan dijadikan batu penghalang. Bukan juga dijadikan sebagi alasan untuk terus terkurung di ruang zulmat! Bebaskan dirimu, bebaskan mindamu.. akhi, enta hurrun!


Alhamdulillah atas segala nikmatmu ya ALLAH.. Engkau cinta agungku.


Em,jam menunjukkan pukul 1121. Kedengaran bunyi komputer mematikan dirinya.. aku kenal amat bunyi itu. Barangkali ada yang sudah usai tugasnya. Aku juga harus begitu.. rasanya tempat ini akan ditutup jam 1130.. aku tidak pasti. Itulah kelemahanku.

Minggu ini akan berakhir, kemudian disusuli minggu hadapan.. aku benar-benar tidak sabar menghabiskan muqararku... Ah, indah saat itu! Lepas ni… boleh lah nak fokus kat iadah lak.huhu.

Hmm.. penulisanku agak mendatar kali ini.. fikiranku bercelaru, namun bukan buntu..ya, kali ini agak hambar. Anda menyedarinya bukan? Entahlah.. . Susah untuk jelaskan mood ini. Kerna, ianya sukar dicipta...

Haiz.. alamak. Inilah akibatnya menggunakan komputer tanpa mendaftar. Aku mengambil tempat orang lain.. alahai. Yah, I think I have to go now. Ada orang menunggu untuk komputer ini..

Biar apapun,

Aku bukan lagi seperti dulu!

Alamak.sedeyy nya. Huhu.. server down pulak kat smart lab ni.. seriously, sangat hampa.camne nak post ni?? Sabarlah uqbah.. ada hikmahnya. Ok.. let’s talk about tasmi’.. ape cerita?

Tamau.. tanak cakap. Target macam nak lari.. lari ke depan atau belakang? Hish, takyah ar tanya.. kalau perjalanan tasmi; selari ngan target.. itulah namanya kejayaan. Kalau lebih? Juga tak tahu.. takut, andai tetiba naik dan turun iman ni.. prestasi hafazan pun terikut-ikut.

Hmm,, sahabatku semangat mahmudah..

Sentiasalah bersamaku.. jangan biarkan dirimu kalah dengan nafsu yang selalu cuba menguasai diriku. Aku benar-benar memerlukanmu untuk mendekatkan diriku pada ALLAh. Kamu tahu itu kan? Mengapa kau harus jadi tidak setia?! Meninggalkankau terkapai-kapai di lautan noda? Tidak sayangkah kau padaku??

Aku sayang kamu!

Satu-satu,

Sayang pada ALLAH..

Dua-dua,

Sayang Rasulullah..

Tiga-tiga,

Sayang ummi abah..

1,2,3 sayang semuanya…!


ok. Connection da tak de masalah. alhamdulillah...

ow ya... memandangkan aku dah ada azam baru. Aku tak jadi balik rumah hari ni. uh, jarang sungguh aku tak balik kalau ada cuti. tapi, nak buat camne. fikir-fikir balik, kalau aku balik rumah, lagi banyak negatif daripada positif. aku bukan pessimist. tapi, itu dah macam satu hakikat. Biar berkobar mana pun aku punya semangat, tinggi mana azamku, segalanya macam angan-angan kosong. Lenyap sekelip mata. Sangat sedih. Macam abah cakap, aku macam nak 'balas dendam' sebab kat dQ tak de internet, takde citer-citer korea, takde sesuatu yang dilabelkan hiburan. Pastu aku macam nak enjoy giler-giler kalau balik rumah. Terasa gak. tapi, sangat sekejap. Disapa angin, hilang. aku tahu aku tak sepatutnya begitu... ya ALLAH bantulah aku untuk mengislah diri ini.

Masa benar-benar suntuk. ok lah

Wassalam^^

0 k0t0rans: