Saturday, October 4, 2008

kesedaran ini~



Bismillah.

Salam…

Maut.

Entah, sejak kebelakangan ini… saya rasakan saya sudah semakin jauh dengan kekasih hati. Saya dah banyak kali melupakanNYA, mengabaikanNYA, malah melanggar perintahNYA. Saya… ah, amat sukar untuk merungkai kekusutan hati ini. Saya tidak punya kesedaran kah?

Dulu… saya dapat rasakan bila waktunya saya amat dekat denganNYA, bila saya sudah menjauh dariNYA. Tapi sekarang, jiwa saya sangat kosong. Ruang hati saya tidak terisi dengan cintaNYA. Saya seharusnya menyedarinya awal-awal dulu…

Malaikat di bahu saya tidak henti-henti menulis diari amalan saya. Diari yang berterusan bertambah dari saat ke saat, minit ke minit, jam ke jam, hari ke hari, tiada henti. Hinggalah ke penghujung nyawa saya. Saat maut datang menjemput. Saat itu, saya sudah tidak punya apa. Hanya cintaNYA yang saya harapkan. Namun, layakkah diri ini mengharapkan cinta teragung datang singgah di hati pada saat getir itu? Andai jasad ini tidak menghargainya saat masih kuat bernyawa?? sememangnya… saya benar-benar insan yang hina!

Insan yang mengimpikan untuk mati syahid, tapi punya hati yang cinta kepada dunia. Takut akan kematian kerana cinta pada dunia! Mengimpikan kematian kerana tidak memperoleh dunia! Insan yang gila! Saya marah pada diri sendiri… saya marah kerana akal saya sentiasa tunduk pada nafsu, hati saya sentiasa kalah pada tipudaya syaitan.

Kalau saya mu’min, kenapa saya masuk lubang yang sama berulang kali?? Rasulullah pernah bersabda, seorang mu’min itu tidak akan masuk lubang yang sama sebanyak 2 kali. Tapi saya, lebih dari dua, lebih dari tiga, lebih dari itu… terlampau banyak dosa yang diulang-ulang. Penyesalan yang bagai embun di hujung rumput, pabila matahari naik meninggi, terus hilang mengering. Bagai munafik!

Saya tidak mahu jadi munafik. Saya tahu, siksaan kepada orang yang munafik sangat pedih. Saya hanya manusia biasa, mana mungkin saya dapat menanggung azab yang ALLAH berikan di akhirat kelak. Saya sangat takut… tapi, saya cepat lupa diri. Kenapa saya ni??????????

Saya nak jadi hafiz yang ikhlas. Dulu, saya tidak pernah bercita-cita menjadi seorang hafiz alQuran. Saya selalu memandang dunia dari kacamata nafsu. Penyakit al-wahn mebutakan mata hati saya. Saya mencintai dunia dan benci kepada kematian. Semoga penyakit ini akan terus hilang dari diri saya. Dan, saya akan terus menghafal al-Quran hingga ke ayat yang terakhir, insyaALLAH. Saya akan menjaga kalam suci itu sebaiknya.

Moga, saya, ummi dan abah, ustaz dan ustazah, kawan-kawan dan semua umat Islam punya tempat terpuji di sisi ALLAH. Syurga yang abadi. Itu doa saya… Moga ALLAH memperkenankan. Amiin.

Ya ALLAH, hambaMU ini benar-benar mengharapkan cinta Mu mewangi di taman hati ini… setelah sekian lama ia pudar.

0 k0t0rans: