Tuesday, October 7, 2008

penantian

Salam.

Pagi tadi, ummi pergi ke Melaka. Atok sakit… katanya ada jangkitan kuman kat paru-paru. Dah lame atok tak sakit. Semoga dia cepat sembuh. Ummi ajak gak, tapi… ntahlah. Macam malas-malas + segan. Sebab, ummi pegi ngan adik dia. Lagipun, malam tadi dah azam nak struggle betul-betul hari ni. Em, just peruntukkan 1 jam siang, 1 jam malam untuk internet. T.V?? dah kena terbalikkan ngan ummi. Sebab, tak nak kasi sesiapa tengok memandangkan ada budak kat dalam rumah ni nak PMR… lagipun, saya memang tak minat langsung tengok t.v. except, cerekarama… kekadang sangat menyentuh hati. Ada la kualiti gak citer Melayu ni…huhu. Lain2, sambil makan n minum je la…

Dah dekat pukul 12 tengah hari. Fahmi tak call2 lagi. Dia cakap nak ziarah ustaz dan ustazah sebelum fly esok. Haiz, mane la dak ni… jangan lupa sudah. Walaupun tak menunggu sangat, tapi… tetap dipanggil menunggu. Nak call dia ke? Takyah la… nanti macam kita nak paksa dia datang pulak. Lagi bagus kalau dai datang 100% sebab kemahuan sendiri. Takdelah kita rasa bersalah kalau tetibe dia macm takde mood atau boring ngan aktiviti ‘menziarahi guru’ ni…hehe. Sambil-sambil tu, saya kemas la bilik sket. Baju, kebanyakannya da minta tolong abah bawakkan ke K.L. sebab, ayah saya memang kerja kat sana. Nanti balik dQ naik bas tak perlu la bawa beg berat-berat naik bas. Kan?

Takpelah, dia tak datang pon sokey. Lagipun, saya ada banyak hal yang nak kena selesaikan ni.
Tadi, baru je siap solat Dhuha. Dah lame gak lah tak buat… Sebelum ni, abah ada kat rumah dia mesti tanya dah solat dhuha ke belum. Saya senyap je. Tapi, tak buat jugak. Coz… saya tak tahu kalau saya buat tu, sebab abah atau ikhlas kerana ALLAH. Kalau dulu, lain lah… saya memang istiqamah gak lah dengan Dhuha ngan taubat ni. Jadi, itu dah kira amalan yang sebati dalam idup. So, suruh atau tak, saya tetap akan buat. Sejak masuk dQ ni, makin kurang lak… mungkin sebab kat dQ sangat terjaga dan saya rasa saya tak banyak buat dosa. Tapi, itu yang lebih BAHAYA!!! Saya kena cepat-cepat bertaubat. Mana ada manusia yang terlepas dari dosa. Dosa hati, lisan, mata, telinga, semuanya boleh datngkan dosa. Sedar atau tidak sahaja…

Sebenarnya, dengan amalan-amalan sunat ni la datangnya keberkatan dalam hidup. Dengan keberkatan dalam rezeki, kita tak akan lupa pada TUHAN biar senang atau susah, hati sentiasa tenang dan tenteram. Bukan semua orang kaya punya perasaan yang aman. Beli kereta BM, always fikir tentang tu. Takut kena curiklah, ada orang khianatlah, sampai nak solat, makan, semuanya fikir pasal kereta. Kereta.kereta, kereta… bila ALLAH tarik kereta, terus macam nak gila. Sebab dalam hati ada benda tu je…

Usia juga ada keberkatannya. Umur yang berkat adalah apabila umur pendek tapi banyak pahala. Bukan umur yang panjang, dosa bertimbun-timbun. Apa guna hidup macam tu… sebab akhirnya kita akan kembali kepadaNYA… itulah gunanya kita berdoa agar punya keberkatan dalam hidup. Tidak hanya berdoa agar dipanjangkan umur.

Jom sama-sama kita doa agar dapat istiqamah dan thabat(tetap teguh) dalam amalan-amalan sunat ni. Kata Syed Qutb, 'Thabat Huwa Nasr'. Thabat itulah kemenangan. tapi, janganlah di sampingkan pula amalan wajib...

Cumanya, penentu thabat ini hanyalah Allah. Allah yang menguji, dan Allah juga yang bakal memberi anugerah thabat. Doa dan sabar, itu ubatnya.



Ok. Lagi 5 minit nak pukul 12. saya nak kena mengulang hafazan yang lepas-lepas ni…

wassalam

haha.. baru nak publish, fahmi dah call...

'assalamualaikum'

'ha? okes...'

0 k0t0rans: